Oslo Ap har sviktet en av våre største.

Det norske Arbeiderpartis kontrakt med velgerne er at partiet er en garantist for fornuftige løsninger og gjennomføringskraft. Det er partiets konsekvent pragmatiske tilnærming som har sikret dets politiske makt og innflytelse – på nasjonalt plan.

Dessverre for Ap – og for velgerne – gjelder ikke dette i Oslo. I Oslo er Ap en garanti for det motsatte: Ufornuft og mangel på gjennomføringskraft. Som en følge av dette har ikke Ap hatt utøvende makt i hovedstaden på snart 20 år.

Den største skandalen i Oslo de siste årene er behandlingen av byens og landets største og viktigste kunster gjennom tidene. Edvard Munch hører hjemme blant kunstverdenens kanoniserte mestere. Men her i byen, i hans hjemby, behandles han som en tredjerangs byoriginal.

Skylden for dette ligger hos Oslo Arbeiderparti. Hadde det ikke vært for at Oslo Ap gikk seg vill i taktikkerier og andre smålige hensyn, ville byggingen vært igangsatt, og byen hadde fått sitt prakthus – til Munchs ære, og for oslofolk, nordmenn og turister fra hele verden.

Lambda blir representert på Venezia-biennalen, verdens mest prestisjetunge kunst- og arkitekturfestivaler. Arkitekt Juan Herreros, som utviklet Lambda-konseptet, omtales som en av verdens mest interessante fagpersoner. I Oslo Ap vurderes han som en tvilsom Syden-arkitekt.

Det stolteste i Ap-tradisjonen er som blåst vekk i Munch-saken. Kontrakten med velgerne er brutt. Men det er mulig å snu. Et par stemmer, og Bjørvika vil bli en av verdens viktigste kulturklynger med et museumsbygg i absolutt verdensklasse. Og på Tøyen og sirkustomta kan universitetets driftige entusiaster få boltre seg og bre seg utover. Det er bare å velge.

VG, på den 3. side 29/8-12

Advertisements